Інформаційне повідомлення про проведення публічного обговорення проєкту рішення Дашівської селищної ради «Про затвердження Плану трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Дашівської селищної ради на 2024-2027 роки»
1. Ініціатор та організатор громадського обговорення – Відділ освіти, культури, молоді та спорту Дашівської селищної ради.
2. Мета проведення громадського обговорення: врахування думки жителів Дашівської селищної територіальної громади щодо зміни типу, перейменування, реорганізації закладів загальної середньої освіти з метою формування спроможної мережі закладів освіти на території громади.
3. Назва питання винесеного на обговорення: проєкт рішення Дашівської селищної ради «Про затвердження Плану трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Дашівської селищної ради на 2024-2027 роки» (розміщено на сайті Дашівської селищної ради).
4. Форма проведення громадського обговорення:
1) громадське обговорення (консультації з громадськістю) шляхом зустрічі з громадськістю - 16 травня 2024 року о 14-00 год. за адресою: селище Дашів, вулиця Горького, 9, у приміщенні Дашівської селищної ради (сесійна зала, ІІ поверх);
2) прийом пропозицій, зауважень, рекомендацій: до 16 травня 2024 року - у письмовій формі та/або електронною поштою із зазначенням особи та контактної інформації заявника за адресою: 22740, Вінницька облвсть, Гайсинський район, селище Дашів, вул. Горького, 9, або надсилати на електронну пошту: osvita_dashiv@vin.gov.ua.
Анонімні пропозиції не реєструються і не розглядаються.
Пропозиції, розповсюджені через соціальні мережі, до уваги братися не будуть.
5. Відповідальні працівники для надання консультацій та роз’яснень: Крилата Надія Олександрівна, заступник начальника відділу освіти, культури, молоді та спорту Дашівської селищної ради, 0966240389.
6. Строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення: звіт за результатами обговорення буде оприлюднено у формі інформаційного повідомлення на офіційному вебсайті Дашівської селищної ради у строки, передбачені чинним законодавством.
До участі в публічному обговоренні проєкту рішення селищної ради запрошуються мешканці Дашівської селищної територіальної громади .
Громадські обговорення провести із забезпеченням додаткових заходів, пов’язаних із режимом воєнного часу (у т.ч. щодо наявності укриттів у місці проведення обговорення).
Буде проведено реєстрацію учасників громадських обговорень на підставі паспорта громадянина України.
7. Опис проблеми:
З прийняттям та вступом в дію Закону України від 16.01.2020 № 463-IX «Про повну загальну середню освіту» з’явилось законодавче підґрунтя для реформування системи загальної середньої освіти, що має сприяти підвищенню якості освіти та освітньої діяльності, істотному зростанню інтелектуального та культурного потенціалу суспільства та особистості.
У зв’язку з цим виникла необхідність приведення до вимог чинного законодавства мережі закладів загальної середньої освіти Менської міської територіальної громади. У вищезазначених законах відсутні терміни «І ступінь», «І-II ступені», «І-III ступені» закладів освіти. Натомість статтею 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено типи закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні:
- початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти;
- гімназія, що забезпечує здобуття базової середньої освіти;
- ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти.
Переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із новим чинним законодавством планувалось здійснити протягом п’яти років з дня набрання чинності Закону України «Про освіту» (до вересня 2022 року).
Проте, зважаючи на необхідність вдосконалення окремих положень законодавства, прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти», що набрав чинності 08.08.2021. Згідно внесених змін до законодавства продовжено перехідний період для трансформації, оптимізації мережі закладів освіти та строки впорядкування документів закладів загальної середньої освіти, а саме:
рекомендовано засновникам закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, до 01 вересня 2027 року привести установчі документи закладів освіти у відповідність із цим Законом, врахувавши строки набрання чинності окремими положеннями цього Закону.
Однак, обласним радам (з урахуванням пропозицій міських, сільських, селищних рад) до 01 вересня 2024 року необхідно затвердити плани формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, з урахуванням вимог цього Закону до ліцеїв, щодо безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього простору, демографічних показників розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, спроможності територіальних громад, профілізації старшої профільної школи і необхідності охоплення на відповідній території усіх профілів навчання, визначених законодавством, з метою гарантування і забезпечення права кожного учня на вибір відповідного профілю навчання.
Засновникам ліцеїв до 01 вересня 2027 року необхідно забезпечити з урахуванням вимог законодавства виконання затверджених такими радами планів, передбачених пунктом 52 цього розділу (тобто планів формування мережі закладів освіти), шляхом утворення та забезпечення ліцеїв належною матеріально-технічною базою, обладнанням, доступом до мережі Інтернет, відібрати на конкурсних засадах педагогічних працівників, провести конкурс відповідно до вимог цього Закону на посаду керівника закладу освіти та вжити інших необхідних дій, визначених відповідними планами та законодавством.
Тобто стосовно ліцеїв у засновника першочергове завдання — визначити своє бачення мережі ліцеїв у громаді з урахуванням вимог до таких закладів та розглянути шляхи запровадження змін.
Наразі актуальним є питання щодо зміни підходів до здобуття профільної освіти середньої освіти.
Проблемами нинішньої профільної школи є:
- значна кількість шкіл, у яких по одному класу на паралелі 10-11-х класів, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти;
- рішення про профіль навчання заклади освіти здебільшого ухвалюють, з огляду на забезпечення педагогічного навантаження вчителя, а не запитів учнів та їхніх батьків;
- ігнорування потреб меншості в ухваленні рішення щодо профілю навчання;
- нерозуміння батьками суті профільного навчання для подальшого життя дітей, а також те, що за бажанням можна й потрібно змінювати заклад, якщо він не відповідає бажаному профілю або якості послуг;
- реалізація положень Закону України «Про повну загальну середню освіту» та Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» докорінно змінює ситуацію щодо організації профільної середньої освіти.
Відповідно до статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», статті 25 Закону України «Про освіту», статті 26, статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»:
1. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).
2. Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.
3. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради.
4. Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради відповідно до вимог законодавства.
5. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
6. Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника.
Згідно з Конституцією України (ст. 143):
«Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції».
На території Дашівської селищної територіальної громади наразі функціонує 7 закладів загальної середньої освіти та 3 філії, у яких навчається 1327 школярів:
- 1 опорний заклад, 2 філії опорного закладу (627- учнів);
- 6 закладів загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів ( 700- учнів);
Головне у закладі освіти – це якість знань, рівень підготовки учнів, вміння набувати навиків спілкування в колективі однолітків, вчитися здобувати лідерські навики, мати можливість повноцінного розвитку своїх здібностей та творчої майстерності. Адже тільки у конкурентному учнівському середовищі у дітей є мотивація до кращих результатів у навчанні.
При цьому фактична наповнюваність ЗЗСО громади становить 42% від проєктної потужності.
Варто зазначити, що майже половина учнів 627 (48%) від загальної кількості учнівського контингенту громади здобувають повну загальну середню освіту в 1 опорному закладі громади.
Показник фактичної наповнюваності класів (ФНК) закладів загальної середньої освіти Дашівської селищної територіальної громади в 2023-2024 н.р. становить 11,8 учнів, при цьому розрахункова наповнюваність класів (РНК) становить 13,5 учнів.
Відповідно до частини третьої статті 103-2 Бюджетного кодексу України освітня субвенція розподіляється між відповідними бюджетами на основі формули, яка розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в сфері освіти, та затверджується Кабінетом Міністрів України і має враховувати, зокрема, такі параметри:
- кількість учнів закладів загальної середньої освіти у міській та сільській місцевості;
- розрахункову наповнюваність класів;
- навчальні плани.
Фактична кількість ставок педагогічних працівників чи фактичний фонд оплати праці педагогічних працівників не враховується при розподілі освітньої субвенції між місцевими бюджетами.
Формування обсягів освітньої субвенції для бюджетів здійснено відповідно до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1088 «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами» (зі змінами).
Фактично коштами освітньої субвенції забезпечується оплата праці оптимальної чисельності вчителів при максимально ефективній мережі шкіл.
Варто зазначити, що у 2023-2024 н.р. лише один заклад загальної середньої освіти громади (Дашівський ліцей) мають фактичну наповнюваність класів вищу від розрахункової -22,4.
Натомість в шести ЗЗСО громади, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти фактична наповнюваність класів нижче розрахункової: (Білківський – 9,5; Кальницький – 10,3;, Городоцький – 12,4, Китайгородський – 8,4, Слободищенський – 11,3;, Леухівський – 8,9 ліцеї; Копіївська філія – 7,1; купчинецька філія – 6,7, Криштопівська філія – 4,1).
З 7 закладів загальної середньої освіти та 3-х філій, що працюють в громаді в 3 ЗЗСО та 3-х філіях фактична наповнюваність класів становить менше 10 учнів.
У громаді надають освітні послуги 2 ЗЗСО (Леухівський ліцей та Китайгородський ліцей) із наповнюваністю менше 100 учнів.
Крім цього упродовж останніх 3-х років збільшується кількість ЗЗСО в яких є класи з наповнюваністю від 5 до 10 учнів у класі, частка таких закладів освіти становить 86 % від загальної кількості шкіл в громаді.
Крім цього і з 7-ти ЗЗСО, що забезпечують здобуття дітьми повної загальної середньої освіти в 2023-2024 навчальному році в шести ЗЗСО лише по одному класу в паралелі старшої школи, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти, а тому у дітей фактично немає можливості вибору профілю.
Проаналізувавши перспективну мережу закладів освіти Дашівській селищній територіальної громади, демографічну ситуацію, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу, обсяг освітньої субвенції на 2024 рік та враховуючи вимоги чинного законодавства щодо можливості формування структурних підрозділів закладів загальної середньої освіти, виносимо на громадське обговорення питання щодо затвердження деталізованого Плану трансформації спроможної мережі закладів освіти Дашівської селищної територіальної громади на 2024-2027 роки.